پیشنهادهای وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکلات نیروی انسانی و زیرساختی دانشگاه فرهنگیان
1) جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه از دکتر معلم ها
نظام جذب هیات علمی این دانشگاه باید تسهیل و تسریع پیدا کندو برای ارتقاء این دانشگاه اول نسبت به جذب اعضای هیئت علمی توجه جدی بکنیم. و تلاش خواهیم کرد که اولویت را برای این مهم به دکتر و معلم هایی که الآن در آموزش و پرورش هستند، بدهیم. ما الآن حدود 4500 دکتر معلم داریم یعنی معلمانی که دارای مدرک دکتری هستند و به لحاظ علمی تخصص دارند و صاحب تجربه تعلیم ـ تربیتی هستند. اینها کاملا ظرفیت اینکه ورود پیدا کنند به این دانشگاه و آن خلأ هیئت علمی و اساتید را پُر کنند، دارند.
2) نوسازی و توسعه زیرساختی دانشگاه
زیرساخت های آموزشی، رفاهی، خدماتی و خوابگاهی با یک شیبی یک برنامه زمانبدی شده باید شروع بشود درواقع به نوسازی شدن و توسعه پیدا کردن که هم به لحاظ کمّی و کیفی ارتقاء پیدا بکند.
3) ایجاد سازوکار مناسب برای جذب معلم
باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که ورودی تمام معلمین به آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه باشد چه آنهایی که از طریق کنکور سراسری وارد می شوند و چه کسانی که از طریق آزمون استخدامی ماده 28 یا هر روش دیگری حتما باید دوره آموزشی خاص خود را در این دانشگاه و البته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی سپری کنند و از این حیث باید یک ساز و کار دقیقی وجود داشته باشد که مهارت های لازم را به معلم ها منتقل کنند.
4) تناسب سازی سرفصلهای محتوایی دانشگاه با برنامه درسی ملی
نکته ی مهمی که درون این دانشگاه وجود دارد این است که سرفصل های محتوایی که برای تدریس معلم ها هست، باید کاملا متناسب با برنامه درسی ملی باشد. گاهی اوقات میبینیم یک عدم تناسبی وجود دارد برنامه درسی چیزی هست ولی سرفصل های درسی که تو دانشگاه ارائه میشود، درواقع چیز دیگری است. یا گاهاً می بینیم کتاب های درسی داریم که اساسا در دانشگاه تدریس نمی شوند و برعکس
5) توانمند سازی معلم ها و مدیران
نکته ی خیلی مهم این است که دانشگاه در اساسنامه اش علاوه بر جذب معلم ، توانمند سازی معلم ها و تربیت مدیر هم وجود دارد. صد البته همکاری و مشارکت این دانشگاه در توانمندسازی معلمان و برگزاری دوره های ضمن خدمت معلمان و فرهنگیان نیز بسیار واجد اهمیت است. درباره توانمند سازی معلمین یک نکته ی خیلی مهمی که وجود دارد تحصیلات تکمیلی معلمین هست. خود این دانشگاه میتواند متولی این امر بشود که بتواند تحصیلات تکمیلی معلم ها را تامین بکند و خود این مهمترین گام برای توانمند سازی آنها هست. درباره تربیت مدیر هم همین است. در تربیت مدیر دانشگاه فرهنگیان باید نقش جدی ایفا کند. اما الآن تقریبا برنامه ای برای این قضیه درونش وجود ندارد. به نظر میرسد اگر از این جوانب ما به دانشگاه فرهنگیان نگاه بکنیم و این سرخط ها را داخلش فعال کنیم در میان مدت دانشگاه فرهنگیان ارتقاء خوبی پیدا میکند و بروندادش در آموزش و پرورش بسیار جدی و ثمربخش خواهد بود.
6) تناسب خروجی دانشگاه با نیاز وزارت خانه
ببینید یک نکته ی خیلی مهم درمورد این دانشگاه این است که خروجی های این دانشگاه متناسب با نیاز وزارت خانه باید باشد. الآن نیاز وزارت خانه به معلم بیش از خروجی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی هست. ما تقریبا سالی 30 تا 50 هزار بازنشسته داریم اما آن دانشجویانی که دارند به عنوان فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد آموزش و پرورش میشوند 20 تا 25 هزار نفر هستند. یعنی هر سال بیش از 10 هزار نفر عقب هستیم. بنابراین توسعه کمّی باید پیدا کند دانشگاه تا بتواند این نیاز را مرتفع کند. این یعنی اینکه در قوانین بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه به این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی باید توجه جدی بشود که اینها بتوانند ظرفیت خودشان را ارتقا بدهند.
7) توجه به نقش دانشگاه شهید رجایی
دانشگاه شهید رجایی در کنار دانشگاه فرهنگیان بسیار دانشگاه مهمی هست. دلیلش این است که ما اگر بخواهیم از حافظه محوری به مهارت افزایی تغییر بدهیم و پارادایم را تغییر بدهیم و به اهداف مقرر در اسناد و قوانین بالادستی برسیم دانشگاه شهید رجایی نقش جدی اینجا ایفا می کند و مهارتهای فنی حرفه ای ورودی جدی و تخصصی دارد از این جهت میتواند معلمینی که در این راستا نقش آفرینی های جدی داشته باشند را به جامعه ی درواقع آموزش و پرورش تقدیم بکند. بنابراین تمرکز روی دانشگاه شهید رجایی همانند فرهنگیان ملاک جدی دارد و باید در دستور کار قرار بگیرد.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰